Use Google to translate the web site. We take no responsibility for the accuracy of the translation.

Digitala aktiviteter rustar barnen i förskolan

I förskolan där rör barnen på sig. Det som pratas om i äldre åldrar att barnen är passiva gäller inte. I alla fall inte på Stallets förskola i Lessebo. Där arbetar Erica Grahn och Anna Edberg. Just nu går de en kurs på Linnéuniversitet som heter Digitalisering i förskolan. Och inför höstens nya läroplan i förskolan pekar Skolverket ut att barnen behöver lära sig att förhålla sig till digitaliseringen och lägga grunden för en digital kompetens.

- På förskolan görs varje dag en mängd olika aktiviteter, några med digitala verktyg och några utan, säger Anna Edberg. Det är innehållet i aktiviteten som är viktig, inte med vad man använder för sak.

Hon får medhåll av Erica Grahn som visar en Ipad som användes när barnen hade skattjakt utomhus på förskolan.

- Med kartan i plattan kan barnen leta efter saker både i verkligheten, men också sånt som bara finns i den digitala kartan, säger Erica Grahn. På så sätt har vi skapat en aktivitet där barnen rör på sig samtidigt som de skapar en förståelse om kartor och hur man använder dem.

Språk

Flera av barnen på förskolan har med sig ytterligare språk än svenska. Med hjälp av Polyglutt som är en bilderbokstjänst med inläst tal, speciellt utformat för förskolan, kan barnen lyssna på flera olika språk samtidigt som de tittar på bilder och på de svenska orden. Det gör att förskolan bättre kan möta de barn som har rätt till modersmålsundervisning.

- Ju fler som blir bekvämare med tekniken desto fler kommer arbeta med digitala metoder, menar Erica. Det krävs en del förkunskap och kunskap och intresse för att man ska våga göra saker digitalt. Det finns en rädsla för teknik som många snabbt kommer över när de testar.

- I kursen som vi går på Linnéuniversitetet får vi många exempel på saker som vi sen kan göra här på förskolan, säger Anna. Det blir praktisk omsättning av metoderna på en gång. Bland annat har vi gjort film tillsammans med barnen där de är med och skapar.

Att våga

Några som vågar att testa är barnen. Att det till exempel finns Ipads i förskolan är inget konstigt då de flesta barn har tillgång till smarta telefoner och surfplattor hemma. Men när Bee-Boten (en liten gul robot som man kan programmera) kommer fram, då tittar barnen andäktigt på och väntar på sin tur.

- Vi arbetar med programmering, både digital och analog, säger Anna. Barnen verkligen lyssnade och ville lära sig mer.

- Det märks att barnen vill lära sig nytt, de är fantastiska så, säger Erica. Vi vill gärna visa för föräldrarna vad vi gör, så bland annat lägger vi ut bilder på Instagram där de kan följa vårt arbete. Det är också en form av digital kontakt.

Erica och Anna har fått lite frågor från kollegor på andra förskolor om hur man kan arbeta digitalt. Och själva menar dem att det inte handlar så mycket om prylarna, det börjar som med all verksamhet i förskolan med själva idén.

Lästips för pedagoger

En digitalare förskola (Katrin Jäverbring)

Senast uppdaterad: 13 juni 2019
Publicerad: 13 juni 2019 kl. 08.15

Förvaltningschefer

  • Christina Nyquist - Kommunchef
    Förvaltning/Avdelning: Kommunledningsförvaltningen
    Telefon: 0478-125 27

  • Conny Axelsson - Samhällsbyggnadschef
    Förvaltning/Avdelning: Samhällsbyggnadsförvaltningen
    Telefon: 0478-125 40

  • Annika Fröberg - Socialchef
    Förvaltning/Avdelning: Socialförvaltningen
    Telefon: 0478-125 74

  • Therese Linnér - Utbildningschef
    Förvaltning/Avdelning: Barn- och utbildningsförvaltningen
    Telefon: 0478-126 22

Vill du skicka e-post till oss?

Personliga e-postadresser skapar vi med förnamn.efternamn@lessebo.se.

Kontakt Lessebo kommun

Lessebo kommun
Storgatan 78
365 31 Lessebo

Telefon: 0478 - 125 00
E-post: info@lessebo.se