En sak varje dag. Eller som man säger på förskolorna i Lessebo kommun: Grej of the day, förkortat till GOTD. På Myrans förskola arbetar Helene Bresch och hon berättar mer om hur metoden används i det pedagogiska arbetet på förskolan.
- Tanken är att det inte ska ta mer än några minuter, därför kallar vi det för mikroundervisning, säger Helene Bresch. Som pedagog förbereder jag ledtråd och fakta som barnen får använda sig av.
Metoden med Grej of the day används runt om i landet och personalen på Lessebo kommuns förskolor har tagit del av en föreläsning i ämnet.
- Vi lyssnade på Micke Hermansson som tillsammans med Maria Heimer gett ut en bok där man beskriver hur metoden kan användas i förskolan med förankring i läroplanen, säger Helene. Föreläsningen genomfördes i Hovmantorps Folkets hus och flertalet av oss följde den på våra förskolor via länk. Varje förskoleavdelning har ett exemplar av deras bok som inspiration.
Helene tar som exempel hur man kan arbeta med älgen. Hon ordnar med bilder och tar fram ledtrådar.
- När barnen kommer på morgonen har jag skrivit Skogens konung på vår whiteboard. Redan vid frukost kommer det många gissningar. Sen har vi samling och då kommer övriga ledtrådar fram, berättar Helene. Det ska gärna vara något som är lite roligt också, i det här fallet så är det älgens bajs som ser ut som små pluttar i en hög.
Under dagen återkommer man sen till grejen och reflekterar vidare tillsammans med barnen. När älgen var grej of the day så ordnades en speciell skogshörna där förskolan har sina böcker. Det märktes bland barnen att det lektes extra mycket med djur den veckan.
- Här gäller det att vi pedagoger är lyhörda och stöttar barnen i deras nyfunna intresse för älgen och för skogsdjuren, säger Helene Bresch. Vi har till exempel också jobbat med vargen och med igloo. I samband med igloon fördjupade vi oss och kom in på ishotellet och funderade ihop med barnen om hur det byggts och varför.
Ju mer Helene berättar så står det klart att mikroundervisning och små inslag kan få stor inverkan på barnen och deras utveckling.
- Vi ser att det snabbt sprider sig mellan barnen på olika avdelningar om vad de håller på med, säger Helene. Det väcker verkligen nyfikenheten hos dem. Ett barn sa det så bra: Jag undrar vad vi ska lära oss om sen?