Från och med den 1 december öppnar Lessebo kommun Kontaktcenter. Det är ingången för den som söker Lessebo kommun.
- Med ett kontaktcenter förtydligar vi och samlar ihop växel, receptionen i kommunhuset och epost till en tydlig funktion, säger Olof Björkmarker som är kommunikations- och marknadschef. Redan idag finns en grupp informatörer som arbetar med dessa arbetsuppgifter och med namnbyte till Kontaktcenter förtydligas att det är en gemensam ingång.
Har man ett ärende till Lessebo kommun hör man av sig till Kontaktcenter med frågor eller för att nå anställda på Lessebo kommun. Har man redan kontaktuppgifter direkt till en handläggare eller tjänsteperson på Lessebo kommun går det bra att i fortsättningen använda dem precis som tidigare.
- I Kontaktcenter jobbar vi med ständiga förbättringar i kontakterna med dem som kommunen är till för. Det kan innebära att även om du söker en viss person så kan Kontaktcenter fråga om de kan hjälpa till istället, säger Olof Björkmarker.
Kontaktcenter riktar sig mot alla invånare, föreningar och företag i Lessebo kommun. Kontaktcenter är också turistinformation och möter turister och besökare i deras frågor.