Skolinspektionen gör löpande granskningar av skolor i hela landet. I början av februari kom en inspektionsrapport från högstadieskolan Bikupan som visar på några områden där Lessebo kommun som huvudman ska återkomma med svar.
De områden som granskas i den typ av granskning som skett på Bikupan är rektors ledarskap, undervisning, trygghet och studiero samt bedömning och betygssättning. De skolor som Skolinspektionen ser större risker med utifrån studieresultat och uppföljningar görs djupare undersökningar än i fallet med Bikupan.
- Vi har fått en lång och innehållsrik rapport som vi kommer ha nytta av i vårt fortsatta utvecklingsarbete, säger Patrik Gustavsson som är rektor på Bikupan. Vi har fått ett nytt nuläge jämfört med 2017 och närmar oss vår målbild. Det är roligt att inspektionen ser det arbete vi gör och vi ska arbeta vidare med de utvecklingsområden som man pekar ut. Vi hade tidigare identifierat dem och det är ett påbörjat arbete.
Det finns tre nivåer i de bedömningar som Skolinspektionen gör. Det som Skolinspektionen nu önskar svar på är fyra punkter som hamnat på den mittersta bedömningsgrunden.
- Jag ser att det görs mycket bra på skolan och det gör Skolinspektionen också, säger Therese Linnér som är utbildningschef på Lessebo kommun. Nu är det dags att ta nästa steg och utveckla samarbetet och arbeta än mer tillsammans mellan arbetslag och grupper på skolan.