Servicemätning gav värdefulla svar

Ett foto på Huda Alsakka och Odette Wassenaar framför Kontaktcenter i kommunhuset i Lessebo

Huda Alsakka och Odette Wassenaar är två av medarbetarna i Kontaktcenter som har ansvarat för genomförandet av servicemätningen.

Invånarna upplever att det är enkelt att få hjälp av Lessebo kommun via telefon. Det visar SKR:s servicemätning som kommunen deltog i under mars till maj.

SKR lanserade 2022 ett nytt koncept för att möta invånarnas upplevelse av service och bemötande vid kontakt med sin kommun. Lessebo kommun deltog i SKR:s nya servicemätning för första gången i år.

– Inom Lessebo kommun jobbar alla verksamheter just nu med utbildning kring service och bemötande. Dessutom är vi mitt inne i ett utvecklingsarbete med vårt kontaktcenter. Vi vill använda resultatet av servicemätningen för att se var vi befinner oss just nu och vad vi behöver jobba med för att blir ännu bättre på att ge bra och tydlig service och ett gott bemötande, säger Anna Tigerström, som är chef för Lessebo kommuns kontaktcenter.

I servicemätningen fick de invånare som kontaktade kommunen via telefon eller e-post mellan den 18 mars och den 17 maj i år möjlighet att svara på enkätfrågor om hur de upplevde enkelhet, tydlighet och bemötande i kontakten med kommunen. Mätningen omfattar både Kontaktcenter, handläggare och andra medarbetare inom kommunen som de som svarat på enkäten har varit i kontakt med.

I jämförelse med de 89 kommuner som deltog visar resultatet att Lessebo kommun ligger över genomsnittet när det gäller hur enkelt invånarna upplevde att det var att få hjälp med sin fråga via telefon. Upplevelsen av bemötande på telefon ligger något under genomsnittet men ändå på en hög nivå, enligt SKR:s bedömning.

När det gäller tydlighet i kontakt via e-post ligger Lessebo kommuns resultat något över snittet medan enkelhet ligger under snittet.

– Hantering av e-post är något vi behöver jobba på att förbättra. Vi behöver bli snabbare på att svara och bättre på att säkerställa att alla verkligen får ett svar, säger Anna Tigerström.

Invånarna som svarade på enkäten fick också möjlighet att lämna kommentarer och synpunkter. Totalt fick lämnades 96 kommentarer som kommer att användas som underlag i utvecklingsarbetet framåt. Här är två exempel:

Trevlig, hjälpsam, fick gärna återkomma med fler frågor. Fick mina frågor lösta.

Lämna tydligare instruktioner om hur man ska gå tillväga, vem man ska kontakta. Vet man inte vem som är ansvarig vet man ju inte heller vem man ska kontakta.

Du kan läsa mer om resultatet från servicemätningen i en pdf. Lessebo kommuns resultat visas från sidan 12 och framåt.

Resultat SKR:s servicemätning 2024 , 2 MB, öppnas i nytt fönster.

Senast uppdaterad: 30 september 2024
Publicerad: 30 september 2024 kl. 08.00

Kommunikation

  • Anna Tigerström - Kommunikations- och marknadschef
    Förvaltning/Avdelning: Kommunledningsförvaltningen
    Telefon: 0478-125 11 Mobil: 070-948 64 88 (endast för sms)
    E-post: anna.johanssontigerstrom@lessebo.se

Vill du skicka e-post till oss?

Personliga e-postadresser skapar vi med förnamn.efternamn@lessebo.se

Kontakt Lessebo kommun

Lessebo kommun
365 80 Lessebo

Telefon: 0478 - 125 00
E-post: kontaktcenter@lessebo.se