Alla barn och elever har rätt att vara sig själva och bli behandlade med respekt. Respekten för alla människors lika värde är ett fundament i de mänskliga rättigheterna och ska främjas i förskolan och skolan.
Likabehandling innebär att alla barn och elever ska behandlas utifrån sina förutsättningar så att de får lika rättigheter och möjligheter. Det betyder inte att alla barn och elever ska behandlas likadant.
Eftersom vi alla är olika ska alla behandlas utifrån sina förutsättningar.
Arbetet för likabehandling är en del av skolans värdegrundsarbete som handlar om att aktivt främja alla elevers lika rättigheter och möjligheter oavsett kön, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionshinder eller sexuell läggning.
Barn och elever skall känna förtroende till varandra och till personalen. Det är en av de viktigaste förutsättningarna för att man som barn och elev ska trivas i förskolan och skolan.
Aktiviteter som främjar goda relationer kan leda till en positiv känsla av gemenskap som stärker känslan av tillhörighet i förskolan och skolan.
Att förebygga handlar om att avvärja risker för trakasserier och kränkningar. Genom exempelvis återkommande samtal med eleverna samt "trygghetsenkäter" kan personalen tillsammans med eleverna göra en kartläggning som i sin tur leder till förebyggande insatser.
Barn och elever ska på det sätt som är lämpligt för deras ålder vara delaktiga i kartläggningen och planering av insatser.
Varje förskola och skola har rutiner för hur akuta situationer ska hanteras och lösas när barn eller elever utsätts för trakasserier eller kränkande behandling.
Varje förskola och skola upprättar årligen en likabehandlingsplan. I planen beskrivs det främjande, förebyggande och åtgärdande arbetet mot diskrimineringar och kränkningar. På vissa skolor finns en förenklad version av likabehandlingsplanen. Den är anpassad till eleverna med enklare text och bilder. Likabehandlingsplanen finns i varje klassrum och gås igenom av klasslärare i början av varje nytt läsår. Planen är ett levande dokument och i varje klass har man utifrån likabehandlingsplanen upprättat trivselregler som varje barn ska känna till.
Den 1 januari 2017 ändrades reglerna om aktiva åtgärder mot diskriminering i diskrimineringslagen. Reglerna gäller för förskolan, skolan och annan verksamhet som regleras i skollagen.
Läs mer på Diskrimineringsombudsmannens webbplats. Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Källa: Skolverket
Likabehandling
Alla barn och elever ska behandlas utifrån sina förutsättningar så att de får lika rättigheter och möjligheter. Men likabehandling innebär inte att alla barn och elever ska behandlas lika. Eftersom vi alla är olika ska alla behandlas utifrån sina förutsättningar.