Så här går det till att söka lov eller göra en anmälan när du ska bygga eller ändra, från ansökan eller anmälan till slutbesked.
Ta reda på vad som gäller för ditt projekt och om du behöver söka lov. För vissa saker som inte behöver lov krävs ändå en anmälan.
Ta också reda på vilka handlingar du ska skicka in tillsammans med din ansökan. Vilka handlingar som behövs beror på vad du ska bygga eller ändra.
Innan du skickar in din ansökan är det bra om du förbereder alla handlingar. Det kan också vara bra att informera grannarna eller styrelsen i din bostadsrättsförening om dina planer.
Du ansöker om lov eller gör en anmälan via e-tjänsten eller med blankett. Använd länkar nedan för att hitta e-tjänst och blanketter.
Förutom ansökan behöver du skicka med relevanta handlingar. Vilka handlingar som behövs beror på vad du ska bygga eller ändra.
En kontrollplan behöver skickas in för att startbesked ska kunna utfärdas.
Ansökan och ritningar kan lämnas in utskrivna på papper eller som digitala handlingar. Det är också viktigt att alla ritningar är fackmannamässigt gjorda.
Skicka eller lämna in handlingarna utskrivna till:
Samhällsbyggnadsförvaltningen, Lessebo kommun, Storgatan 78, 365 80 Lessebo
När vi fått din ansökan får du ett brev digitalt eller på posten från oss som bekräftar att vi tagit emot den. Du kan ibland behöva komplettera med fler handlingar. Vi meddelar dig i så fall vad som saknas inom tre veckor.
Du som använt vår e-tjänst kan följa ditt ärende digitalt och direkt kommunicera med din handläggare.
Vill du ändra i din pågående ansökan behöver du meddela din handläggare om ändringarna och lämna in nya handlingar.
Beroende på hur ditt lovärende ser ut kan vi behöva ta in synpunkter från sakägare. Till exempel grannar och andra berörda. De får ett brev med information. Berörs många personer kungörs ärendet i lokaltidningen.
Du ska få ett beslut inom tio veckor från det datum då din ansökan om lov eller förhandsbesked är komplett. Handläggningstiden kan vid behov förlängas med ytterligare tio veckor.
Du ska få ett beslut inom fyra veckor från det datum då din anmälan är komplett. Handläggningen kan vid behov förlängas med ytterligare fyra veckor.
Kostnaden för lov eller anmälan varierar beroende på vad du ska bygga eller ändra. Avgiften bestäms av kommunfullmäktiges antagna taxa.
När vi utrett alla förutsättningar för det du vill bygga eller ändra fattar vi ett beslut och meddelar dig.
Grannar som har lämnat synpunkter i ett lovärende delges beslutet om det går emot vad de tyckt. Om de vill överklaga beslutet behöver de göra det inom tre veckor från det att de har tagit del av det.
Om ingen överklagar vinner bygglovsbeslutet laga kraft. Det betyder att beslutet inte längre kan överklagas.
Ett lov gäller i fem år. Ett startbesked för en anmälan gäller i två år.
Du får börja bygga fyra veckor efter det att lovbeslutet kungjorts och du fått ditt startbesked, se punkt 5.
Faktura skickas efter att du har fått beslutet. Även avslag kostar.
Om du behöver ändra något i ditt beviljade lov eller startbesked eller är missnöjd med beslutet kan du göra en ändring eller överklagan. Information om hur man överklagar delges sökanden med beslutet.
Du får börja bygga fyra veckor efter det att lovbeslutet kungjorts och du fått ditt startbesked.
I mindre projekt kan du få ditt startbesked samtidigt som du får beslut. Även då behöver du vänta fyra veckor efter det att lovbeslutet kungjorts innan du börjar bygga.
Ibland krävs ett tekniskt samråd. Då får du besked om det från din handläggare eller en byggnadsinspektör. När det tekniska samrådet genomförts, handlingar kommit in och kontrollplanen är färdig får du ditt startbesked.
Om du haft ett tekniskt samråd gör din handläggare minst ett arbetsplatsbesök på ditt bygge.
Du får inte börja använda det du har byggt eller ändrat innan du har fått ditt slutbesked.
När du byggt färdigt meddelar du oss och begär ett slutbesked. När du har visat att alla krav som ställts i projektet är uppfyllda får du slutbesked och ditt ärende avslutas.