Kommunen ansvarar för och beslutar om ny adressättning på alla bebyggda fastigheter i kommunen. Bland annat vid tillkomsten av nya tomter krävs adressändringar. Då områden tillkommer och nya gator byggs krävs nya gatu- eller vägnamn.
När områden bebyggs får de nya husen sitt adressnummer längs gatan. På landsbygden finns på samma sätt numera adresser på bebyggda bostadsfastigheter. Adressen är oftast uppbyggd efter en standard som bygger på byadressområde, gårdsnamn eller husnummer. Tidig adressättning är viktig för många verksamheter och behövs naturligtvis för att kunna göra en flyttningsanmälan. När du flyttar ska du göra en flyttanmälan till skatteverket så att du får rätt folkbokföringsadress. Gör din anmälan i förväg eller senast en vecka efter flytten. Skatteverket sprider din nya adress til många myndigheter och företag, men vill du ha eftersändning av annan post får du beställa det hos Svensk adressändring mot en avgift.
När man väljer gatunamnen brukar man ta hänsyn ortens historia, geografi, flora och fauna. Män och kvinnor, som i sin livstid gjort en bestående insats kan få gator, platser, gårdar och torp uppkallade efter sig. Plan- och miljönämnden är det formella namngivningsorgan i kommunen.
Det är viktigt att en adress är unik inom kommunen så att det inte finns någon tvekan om var adressen ligger. Nytillkomna eller ändrade adresser ajourförs i primärkartan. Lantmäteriet i Gävle ansvarar i övrigt för ortsnamn i de allmänna kartorna till exempel fastighetskartan.
Information om nya gatunamn och adresser registreras i ett rikstäckande adressregister, LINA, som finns hos Lantmäteriverket i Gävle.