Use Google to translate the web site. We take no responsibility for the accuracy of the translation.

Klagomål på skola och barnomsorg

Vi strävar efter att ha en så bra skola och barnomsorg som möjligt. En del i det arbetet är att ta till oss av och hantera de klagomål som finnns.


Rutiner för klagomål mot utbildningen

Skollagen 4 kap. 8 §

”Huvudmannen ska ha skriftliga rutiner för att ta emot och utreda klagomål mot utbildningen. Informationen om rutinerna ska lämnas på lämpligt sätt.”

Följande rutiner bör gälla då elev eller vårdnadshavare är missnöjd med utbildningen. Ska ses som en stigande åtgärdstrappa. Klagomål kan ske muntligt eller skriftligt.

Prata med skolan/förskolan först!

  1. Vänd dig till berörd lärare/förskollärare.
  2. Vänd dig till ansvarig rektor/förskolechef.
  3. Vänd dig till utbildningschefen på Barn- och utbildningsförvaltningen.
  4. Anmälan kan därefter göras till Skolinspektionen och/eller Barn- och elevombudet. Anmälan sker skriftligen via www.skolinspektionen.se eller via vanligt brev.

Detta gör Skolinspektionen och Barn- och elevombudet

Skolinspektionen och Barn- och elevombudet utreder om skolan har följt de bestämmelser som gäller. Barn- och elevombudet arbetar bara med kränkande behandling.

Om Skolinspektionen/ Barn- och elevombudet kommer fram till att skolan inte har följt bestämmelserna får skolan kritik. Då begärs att skolan ändrar sitt arbete så att den följer de lagar och regler som gäller. Skolinspektionen/ Barn- och elevombudet följer upp och ser till att det blivit bättre i skolan för dig eller ditt barn

En inkommen anmälan är en allmän handling, som till exempel massmedia har tillgång till. Det kan som anmälare vara bra att ha tänkt igenom hur man ska bemöta intresset från utomstående.

Klagomål på Elevhälsans medicinska insats

Om du har synpunkter eller klagomål på Elevhälsans medicinska insats (EMI) kan du lämna dessa till elevhälsoenhetens verksamhetschef.

  • Synpunkter och klagomål på Elevhälsans medicinska insats (EMI) ska lämnas till verksamhetschefen för elevhälsoenheten.
  • Dina synpunkter och klagomål kan lämnas muntligt eller skriftligt. Om det görs skriftligt kan du använda denna blankett.
  • Verksamhetschefen bekräftar omgående att ditt klagomål tagits emot och ansvarar sedan för att du får ett svar.
  • Svar tillhandahålls skyndsamt med en förklaring till vad som hänt och besked om förslag på åtgärd.
  • Synpunkter och klagomål registreras och blir en allmän handling som omfattas av offentlighetsprincipen. Om någon begär ut en allmän handling är vi som myndighet skyldig att efter sekretessprövning skyndsamt tillhandahålla den.
  • Synpunkter och klagomål sammanställs årligen och inkluderas i elevhälsoenhetens patientsäkerhetsberättelse.
Hade du nytta av innehållet på den här sidan?
Ja Nej

Tack för din synpunkt på denna sida på vår hemisda. Om du vill att vi svarar dig, lämna epostadress eller telefonnummer.
Senast uppdaterad: 12 oktober 2020
Publicerad: 16 juni 2020 kl. 10.27

Lessebo i media

Barn- och utbildningsförvaltningen

  • Therese Linnér - Utbildningschef
    Förvaltning/Avdelning: Barn- och utbildningsförvaltningen
    Telefon: 0478-126 22

  • Tommy Gravéus - Biträdande utbildningschef
    Förvaltning/Avdelning: Barn- och utbildningsförvaltningen
    Telefon: 0478-125 64

  • Tina Salomonsson - Nämndsekreterare
    Förvaltning/Avdelning: Barn- och utbildningsförvaltningen
    Telefon: 0478-126 48

  • Amela Zivkovic - Elevhälsochef
    Förvaltning/Avdelning: Barn- och utbildningsförvaltningen
    Telefon: 0478-126 28

Vill du skicka e-post till oss?

Personliga e-postadresser skapar vi med förnamn.efternamn@lessebo.se

Vet du inte vem du ska kontakta?
Skicka e-post till bun@lessebo.se

 

Kontakt Lessebo kommun

Lessebo kommun
Storgatan 78
365 31 Lessebo

Telefon: 0478 - 125 00
E-post: info@lessebo.se