Här finns information om hur det går till att bilda en förening.
Det första steget mot en fungerande förening är att bilda en interimsstyrelse (tillfällig styrelse). Den fungerar fram till det första årsmötet då föreningen väljer styrelse.
Interimstyrelsens första uppgifter blir att:
På det första mötet väljer ni styrelse. Ni beslutar också om föreningens namn, vilka stadgar som ska gälla och hur stor medlemsavgiften ska vara.
Styrelsen ska minst bestå av:
Ordförande
Kassör
Sekreterare
När föreningen väljer styrelse, ska det samtidigt utses två revisorer. Revisorernas uppgift är att kontrollera föreningens:
När allt är genomgånget ska revisorerna skriva en revisionsberättelse som redovisas på mötet. I revisionsberättelsen beskrivs hur arbetet utförts och om det finns några anmärkningar. Här läggs också förslag om eventuell ansvarsfrihet för styrelsen, för den tid revisionen omfattar. Revisorerna företräder föreningen och är ansvariga inför denna.
En förening betraktas som en juridisk person när den har stadgar och styrelse.
En juridisk person:
Den förening som behöver ett eget organisationsnummer kan vända sig till Skattemyndigheten. Läs mer om organisationsnummer på Skatteverkets webbplats:
Skatteverket Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.